Životné prostredie v UMENÍ
Umenie úderne reaguje na krízu životného prostredia
Moria zaplavené plastmi, ohrozené druhy zvierat, nedostatok vody. Ekologické problémy, ktorých rozsah závažnosti reflektuje aj umenie, ktoré oddávna slúžilo ako prostriedok spoločenskej kritiky. Predstavím vám umelcov, ktorí s dôvtipom a nápaditosťou využili „tento prostriedok“ na poukázanie narušeniu životného prostredia.
Tan Zi Xi – Plastic Ocean
(Oceán z plastu)
V roku 2008 vytvorila singapurská umelkyňa sériu ilustrácií, ktorá je orientovaná na tému nadbytočného odpadu. Ide o kresby malého dievčaťa, ktoré sa neúspešne snaží vyloviť z mora enormné množstvo odpadu. O sedem rokov neskôr sa k tomuto konceptu Tan Zi Xi vracia a pretransformuje ho do ešte pôsobivejšej inštalácie. „Plastic Ocean“
„Chcela som znovu vytvoriť fyzický prejav záplavy oceánu, kde by deti a dospelí mohli zažiť ponorenie do priestoru pokrytého odpadkami a simulovať tak prostredie „plastového bazénu.“
Umelecké dielo tvorí 26 000 kusov odpadu (zozbieraného a vytriedeného zo samotného oceánu) a dojem „ponorenia do priestoru pokrytého odpadkami“ zintenzívňujú zavesené zrkadlá na stenách. Inštalácia tak pôsobí na návštevníka ako nekonečné oceánske smetisko.
Paulo Grangeon – Pandas on Tour
(Pandy na výlete)
Viete si predstaviť 1600 pánd pod Eiffelovou vežou? Alebo pred mostom Golden Gate? Túto myšlienku zrealizovať umelec Paulo Grangeon , ktorý vymodeloval papierové objekty pánd a nainštaloval pred veľkými turistickými atrakciami. Na prvý pohľad vyzerá „Pandas on Tour“ z roku 2008 ako vtipný a milý projekt, ktorý skrýva oveľa viac vážnosti.
Prečo 1600 pánd?
Išlo totiž o približný počet zostávajúcich čiernobielych medvedíkov vo voľnej prírode, čo je alarmujúco málo. Za umeleckým počinom vidieť hlavne volanie po pozornosti a ochrane tohto zvieraťa. Dobrou správou je, že podľa výskumníkov je oficiálny odhad divej populácie pánd v súčasnosti nad číslom 2000.
Shirin Abedinirad – Evocation
(Evokácia)
Pre projekty Shirin Abedinirad je zrkadlo obľúbeným artefaktom. Iránska umelkyňa prostredníctvom zrkadlových odleskov vytvára ilúziu priestoru. Túto hru predvádza hlavne v prírodnom prostredí a veľakrát je spojená s environmentálnym podtextom. Príkladom toho je magické dielo „Evocation“
Máte pocit, že vidíte jazierka v púšti?
Autorka dôvtipným spôsobom rozložila zrkadlá na centrálnej iránskej púšti. Odraz zrkadlových objektov evokuje vodný zdroj a upriamuje na problém s nedostatkom vody v danej oblasti.
Pascale Marthine Tayou – „Plastic Tree“
(Plastový strom)
V talianskej galérii Continua vytvoril umelec Pascale Marthine Tayou veľkorozmernú inštaláciu „Plastic Tree“. Z galerijnej steny „rastú“ vodorovne stromové konáre, na ktorých sú plastové vrecká miesto listov. Umelec integruje plast do prírodného sveta a znásobuje tak neprirodzenosť týchto aspektov. Pohľad na dielo vám môže dať impulz k premýšľaniu nad negatívnymi zásahmi do životného prostredia.
Vaša Vážka Majka