SOAPHORIA etická prírodná kozmetika
Soaphoria – etická prírodná kozmetika od výroby cez testovanie až po recykláciu obalov
Inšpiráciu na založenie značky Soaphoria našli na dovolenke v Chorvátsku odkiaľ si kúpili kúsok ručne vyrobeného mydla. Na Slovensku našli dieru na trhu a už ôsmy rok vyrábajú poctivú prírodnú kozmetiku. Mnohé z byliniek si sami pestujú, ostatné zbierajú na lúkach či kupujú od regionálnych dodávateľov. Do svojich produktov nepridávajú palmový olej a kozmetiku netestujú na zvieratách. U Vážky od nich nájdete telový jogurt, široké spektrum sprchových gélov, aviváže či organické mydlo. Na otázky o produktoch i spolupráci s bezobalovými obchodmi odpovedala Bianca Bodnárová z oddelenia obchodu a marketingu
Niektorým sa zdá prírodná kozmetika drahá. Prečo je jej cena často niekoľkokrát vyššia v porovnaní s tou konvenčnou?
Každý výrobok sa zrodí z niečoho a určitým procesom. Suroviny môžu byť kvalitné a menej kvalitné, ba až nepoužiteľné (smiech). Procesy a technológia výroby tiež môže byť buď tuctová a mechanizovaná alebo ručná práca. Stačí ak človek s nadhľadom porozmýšľa, odkiaľ a akým spôsobom jeho kozmetika bola vyrobená. Ak si chceme dopriať kvalitnú kozmetiku, nemusí to byť enormne drahé. Treba dbať na to, aby sme pred kúpou preštudovali zloženie, pôvod a získavanie surovín, spôsob výroby, výber obalu…Táto predštúdia by mala byť neoddeliteľnou súčasťou nášho myslenia pri hocijakom výbere, aby sme sa stali racionálnym spotrebiteľom a pochopili súvislosti a nepozerali len a cenu.
Teda zloženie je kľúčové. Je preto dôležitá aj edukácia spotrebiteľa?
Je výnimočne dôležitá a pred predajom prvoradá. Samozrejme musí sa to chcieť dozvedieť i samotný spotrebiteľ a zákazník. Edukácia by mala byť podaná v jednoduchom a zrozumiteľnom štýle, ľudsky a nemala by byť vnucovaná, lebo viete ako sa to hovorí – niet pomoci, kto nemá záujem.
Pri kúpe sa zákazník rozhoduje nie len podľa obsahu, ale aj podľa obalu. Ako spraviť na pohľad atraktívny obal a myslieť popri tom na udržateľnosť?
Možno najväčšou chybou je vyberať si výrobok podľa jeho zovňajška. Ale oči vidia niečo páčivé, vyvolá to určité emócie a sami seba nahovoríme na kúpu. Výrobca by si však mal pri návrhu daného produktu premyslieť aj jeho celý životný cyklus. Aký to bude výrobok? Načo bude slúžiť? Aké suroviny a procesy sú potrebné pre výrobu a čo výroba obnáša? Niektorí výrobcovia sa v tomto bode zastavia a prehodnotia ekonomickú stránku. Správny výrobca myslí ďalej a porozmýšľa aj o dopade na životné prostredie pred, počas a po jeho výrobe – ako môže zhodnotiť to, čo z výrobku ostane po jeho použití a podobne. Udržateľnosť je podmienená viacerými faktormi, najmä legislatívnymi, ale so všetkým sa dá poradiť ak výrobca, ale aj konečný spotrebiteľ chce.
Prečo nepoužívate len sklenené obaly, ale aj plastové? Ide o ekonomickú stránku veci?
Je to kombinácia dôvodov ekonomickosti, bezpečnosti a user friendly prístupu. Snažíme sa ale čo v najväčšej miere eliminovať plasty z nášho repertoáru.
Do našej predajne U Vážky dodávate tovar v menších či vačších bandaskách. Čo sa deje s tými prázdnymi?
Nielen s vašimi bandaskami a kanistrami, ale so všetkými obalmi si poradíme v rámci nášho recyklačného program, ktorý by som mohla skôr nazvať “znovu použiteľným – recyklačným programom”. V praxi to znamená, že obaly, ktoré vieme adekvátne čistiť a dezinfikovať,sa vracajú do obehu a plnia sa nanovo. Tie obaly, u ktorých vyššie spomínané úkony nie je v našich silách zabezpečiť, darujeme spoločnostiam, ktoré ich naopak vedia zužitkovať a vyrábať z nich nové produkty.
Je v niečom náročnejšie baliť produkty vo veľkom pre bezobalové obchody?
Je to náročné len z hľadiska zachovania celistvosti výrobkov a samozrejme estetickosti. Pre čapované výrobky to neplatí, lebo kanistre sa plnia jednoducho a bez väčšej záťaže.
Okrem toho, že na výrobu produktov používate výlučne prírodné suroviny, svoje výrobky netestujete na zvieratách…
Kozmetický výrobok vplýva na zdravie človeka, a preto je ich bezpečnosť v záujme spotrebiteľa prvoradá. Testovanie sa skrátka musí realizovať, ale testovanie na zvieratách nie je pre nás prijateľné. Z etického hľadiska takéto testovanie neschvaľujeme a plne stotožňujeme s platným zákazom testovania kozmetických výrobkov na zvieratách. Faktom je, že od marca 2013 platí v celej Európskej únii úplný zákaz výroby ako aj predaja kozmetických výrobkov, ktoré boli testované na zvieratách. Rovnako platí zákaz využívania surovín testovaných na zvieratách pri výrobe kozmetických produktov.
A ako teda prebieha testovanie?
Na začiatku je takzvaný prototyp, čiže ukážkový kus. Ten sa na úvod podrobí fyzikálno-chemickým testom. Ako príklad môžeme uviesť meranie hodnoty pH. V prípade, že by fyzikálno-chemické testy vykazovali nedostatky výrobku, teda pH by bolo príliš vysoké alebo nízke, tento výrobok sa už testom ďalej nepodrobuje, tým pádom by sa na trh nikdy nedostal. Ak testovaný prototyp úspešne prejde fyzikálno-chemickým testovaním, nasleduje testovanie na dobrovoľníkoch.
Čo to znamená?
Akokoľvek zvláštne to môže znieť, minimálne päťdesiati dobrovoľníci pod prísnym dohľadom nezávislých akreditovaných inštitúcií testujú náš výrobok priamo na sebe a svojej pokožke po dobu šiestich týždňov. Z takéhoto testovania sú z pochopiteľných dôvodov vylúčené neplnoleté osoby ako i tehotné ženy či ľudia trpiaci špecifickými kožnými problémami, alergiami. Počas a aj na záver testovania títo dobrovoľníci vypĺňajú dotazníky, ktoré skúmajú ich skúsenosti s daným výrobkom. Až následne, po kontrole dotazníkov a vyhodnotení výsledkov testovania, môže byť výrobok uvedený na trh a tým pádom dostupný pre široké spektrum spotrebiteľov.
Klesá s použitím čisto prírodných surovín aj doba spotreby produktu?
Môže, ale nemusí to byť pravdou. Závisí to od viacerých faktorov, ale najmä od typu výrobku, ingrediencií, spôsobu a technológie výroby, hygieny a podobne. Je však isté, že bio suroviny, podliehajú rôznym degradačným procesom skôr, lebo sú prírodné a nie synteticky vyrobené.
V čom vidíte výhody spoluprác s bezobalovými obchodmi?
Výhodou je samotná myšlienka, že niekedy menej je viac. Narážam tým na pointu, že menej obalu znamená viac pre našu Zem. Výroba bulkových výrobkov predstavuje nielen nižšiu energetickú náročnosť ale aj menej nových naplnených obalov, tým menej odpadu a kratšiu uhlíkovú stopu.
A v čom zase nevýhody?
Vítame spoluprácu tohto typu a nevidíme žiadne negatíva. Jedine spoločne vieme znížiť záťaž environmentu a podieľať sa na lepšej a čistejšej budúcnosti našej planéty. To znie ako klišé, ale predošlá veta má naozaj význam, o to viac keď sa na tom podieľame spoločne.
Je spolupráca s Vážkou v niečom špeciálna?
Každá naša spolupráca je v niečom špeciálna a je hlavne o ľuďoch. Ak s obchodným partnerom zdieľame spoločné hodnoty, tak je spolupráca nielen ľahšia, ale aj výnimočná. Medzi výrobcom a zákazníkmi tvorí most práve predajca. Jeho poslaním je nielen samotný predaj tovaru, ale osveta, nadviazanie kontaktu a tlmočenie ideí a myšlienok, ktoré reprezentujú danú značku. S Vážkou je o to špeciálnejšia, že ide o bezobalový predaj, ktorým sa snažíme čim viac znížiť uhlíkovú stopu našej spoločnosti ako aj dopad na environment.
Vaša Vážka Aďka